zondag 20 januari 2013

Jurkje voor kleine aap

Stofjes in overvloed in mijn kast. En in de doos ernaast. Overvloedig, om precies te zijn. Maar toch kan ik het niet laten om nieuwe stofjes te kopen. Niet online, alleen "live". Dan kan je eraan voelen. Met je vingertoppen erover strelen. Om te voelen waar je het kan voor gebruiken. "Een passie" noemde iemand het, toen ik erover vertelde. Inderdaad, een passie. Klinkt in elk geval beter dan "verslaving".
Dus, toen ik in december nog eens een weekendje in Gent was, moest ik de Stoffenkamer gezien hebben. Van overvloed gesproken ...
Maar ik was flink, en zocht heel gericht. Ik wou winterstofjes. Want  zo van die frisse, fleurige zomerstofjes heb ik echt genoeg. Maar winterstofjes, da's wat anders.
Ik kocht een blauwe tricot met bloemen ( ik heb besloten een nieuwe overlock te kopen, dus die tricot wordt binnenkort verwerkt!) , een couponnetje Znok met hertjes ( heerlijk! ook voor de overlock ), donkergroene ribfluweel ( een nieuwe Jacob voor Lieke in gedachten ) en een mooi bloemenstofje voor een jurkje voor Ginneke.
Dat laatste was het projectje van afgelopen week. De vorige A-lijntjes werden allemaal te klein, dus moest ik het bijna versleten patroon een beetje ruimer tekenen. En omdat ik dit jurkje wil namaken ( jawel, Ginneke poseerde voor Strass Glamour ) , experimenteerde ik een beetje met het rokgedeelte. Geen A-lijntje dus, ik knipte het rokdeel van het patroon af en verving het door een breder modelletje. Oorspronkelijk had ik een cirkelrokje in mijn hoofd, maar daarvoor had ik veel te weinig stof gekocht. Ik had zelfs maar net genoeg om er de twee rokpanden van het A-lijntje uit te halen. Ik knipte de voorpand in twee, en zette er een recht stuk tussen. De naden zie je niet ; ik verwerkte ze netjes in twee plooikes. Dat geeft de voorkant van het kleedje wat meer zwier.
UIt de overschot van de stof kon ik nog net twee redelijke lapjes knippen, die ik aaneenzette om een ceintuurtje te maken. Het was echt puzzelen!
Het hele kleedje werd gevoerd met een vreemdvoelend groen stofje dat ik op de zondagse rommelmarkt kocht, datzelfde weekend in Gent.
Zelf ben ik uiterst content met de bruine kousenbroek en het vestje ...
Mijn klein aapje ziet er wat slapjes uit, en wateroogjes. Een paar uurtjes na de foto's lag ze met koorts op de zetel, ocharme ...

5 opmerkingen:

  1. Ze ziet er inderdaad maar sipjes uit, ondanks haar hele mooie outfit. Verwen haar maar goed, zodat ze weldra kan pronken met haar mooie kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie kleuren, stofje, kleedje en kindje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n mooi plaatje ! Schitterend gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan geloven dat je dat Strass-jurkje wou namaken, zo'n schoontje! En spijtig hé, dat de meeste winterstoffen in januari al uit de rekken verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen