zondag 16 november 2014

Beestig jurkje

Tot een tijdje geleden had ik zo m'n twijfels bij tijgerstof, luipaardenprints, ... Tot ik dit zag. Zo mooi, en speels!
Op het stoffenspektakel in Mechelen ging ik op zoek naar katoen met printjes, maar niets gevonden. Behalve de harige, zeer neppe versie . Echt dierenvel, zeg maar ;-)

Ik tekende eens een patroontje over , het  bovenstukje uit SVDHZ  , omdat ik die halslijn zo mooi vind. En voor het eerst moest ik een maat groter tekenen dan gewoonlijk.  Ginneke heeft daar een 134 nodig, terwijl ze in winkelkleren nog past in 116-122! Een ervaring op zich ;-).

Oorspronkelijk wilde ik een rimpelrokje maken, maar zelfs met de rimpelvoet van de overlock lukte het niet. Waarschijnlijk te harig ... Ook de rimpeltruc ( grote steek en dan aanspannen ) lukte niet ; waarschijnlijk te dik ... Dus maar allemaal plooikes gelegd. Daar was ik eventjes mee zoet, maar het kwam wel mooi uit. Ik gebruikte de hele stofbreedte, legde de plooikes en hield een breedte over die mooi paste aan het bovenstuk!

Ginneke was helemaal verkocht voor het stofje, en nadien ook voor het kleedje. Maar een tweede fotosessie ( de eerste was te donker ) , zag ze niet zitten. De eerste foto's waren echt hopeloos, dus riepen we het noodplan in ; trek maar wat gekke bekken. 
Een beetje later kon ze wat lachen, en begon ze schattig te wezen ;-) 
En daarna wat streken te verkopen ...
Het kleedje staat nogal wijd , ook al staat Ginneke stil. Dat komt door de zware zoom. Ik had het kleedje gepast en de zoom omgestikt. Heel schoontjes en properkes. Eerst een centimeterke omgedaan, en dan een redelijk brede zoom. Vastgestikt en vol verwachting aangedaan .... Het bleek veel te lang. Trok op niks , net een petattenzakske, zoals wij dan zeggen. Er moest zeker 10 cm af, maar ik wist niet hoe ik dat kon doen. Het stiksel lostornen  was geen optie, want de steekjes zaten helemaal verstopt in "het haar". Enige mogelijkheid was de zoom nog een keer omleggen. Uiteindelijk heb ik hem dan niet vastgestikt, maar met de hand genaaid ( in het middelbaar had ik een uniformrok, zo'n afschuwelijk grijs ding met plooien, en die zoom loste zo dikwijls, dat ik hem op den duur zelf moest naaien. De mama was het beu ;-). Toen leerde ik dus hoe je een zoom naait ... )

Ooit al eens een giraf gezien in schaapskleren? 





2 opmerkingen: