woensdag 14 augustus 2013

Broodzakje voor Lieke

Het nieuwe schooljaar komt dichterbij, en dus ook het ware leven, de harde realiteit ... het weer gaan werken, vroeg opstaan, veel meer plannen, ...
We zijn hier al met de voorbereidingen bezig ; met de leuke althans. Ons meisjes blijven 3 keer per week ineten, en het is bij hen de gewoonte om heel hun boekentas mee te sleuren naar de refter. Dan kunnen ze na het eten kleuren, tekenen, ... - zich rustig bezighouden.
Maar ik vind dat zo'n gedoe, heel die boekentas meesleuren. Dus vroeg ik Lieke of ze hun brooddoos, drinkbus en bezighouwerij niet in een apart zakje mogen stoppen, om alleen dat dan mee te nemen. Oh ja, zo waren er wel wat kinderen. Maar die stoppen dat zakje in hun boekentas, en halen dat er gewoon 's morgens uit en steken het er na het eten terug in.
Ik had de boodschap begrepen ; Lieke heeft geen zin om de heen- en terugweg naar school te zeulen met een boekentas én een apart zakje.
Ik had niet direct een patroontje , en ook geen zin om ernaar te zoeken, maar wel een grote drang om dat zakje te maken. Dus ... op het gevoel af dan maar. Met een grote , dikke A4-kaft ernaast, om de afmetingen een beetje te verifiëren.
Ik gebruikte een stofje dat ik meer dan een jaar geleden bij Julija's kocht , toen al met de bedoeling om er voor Lieke een zakje van te maken. Voor de voering en de schouderband gebruikte ik een stevige stof, ik denk van Ikea. 



Lieke wil heel graag "een pennenzak met 4 verdiepen" , naar eigen zeggen " omdat ik daarin mijn potloden en stiften kan sorteren". Jaja, Lieke houdt van structuur. En van dure spullen. Haar vriendinnetje heeft er zo één, en precies die wil ze. Normaal wordt hier niet toegegeven aan modegrillen, maar met haar verjaardag in het verschiet, waren we blij met een uitspraak als " ik wil zo graag zo'n pennenzak". Gelukkig zei ze dat voordat ik aan het zakje begon, dan kon ik er rekening mee houden, dat er een dikke pennenzak in moet passen. En een brooddoos en een drinkbus ... Hopelijk is de pennenzak niet dikker dan de brooddoos die ik hier gebruikte als pasmodel. 


De binnenzakjes kunnen gesloten worden met kamsnaps, een geweldige ontdekking die ik enige tijd geleden deed. 


Toen ik de kamsnaps erop ging zetten, was het al laat ( maar kom, we werken het zakje gauw af! ) , en ik gebruikte de rode knopjes voor de binnenzakjes, terwijl ik ze eigenlijk voor de buitenkant wou. Dju, dan maar lichtroze op de buitenkant , de flap.

En dit is het bewijs dat ik beter stop met naaien als ik moe ben ; ik wilde  twee kamsnaps op de buitenflap, maar zette ze er verkeerd op. Licht  gevloek ... dan maar een derde in het midden, de enige die echt dichtgaat. Gelukkig valt het niet te erg op ... 
Als ik aan het zakje voor Ginneke begin, stop ik op tijd, ander gaan m'n kamsnaps snel op zijn ! 


5 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi!!! Lijkt me nog een handig tasje voor allerhande gelegenheden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tas! Tja, meiden weten wat ze willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.s. jammer dat jouw foto's niet groter worden als je erop klikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan je me zeggen hoe ik dat voor mekaar kan krijgen? Ben een leek ... ik doe dat via Flick'r ...

      Verwijderen
  4. Wat een leuke tas! Ik denk dat daar iemand heel blij mee gaat zijn! :)

    BeantwoordenVerwijderen