zaterdag 27 december 2014

Eenvoud en comfort

Lieke zou liefst van al alle jurkjes en rokjes uit haar kast bannen. We hebben al een overeenkomst ; als ze turnt of zwemt op school, mag ze een broek aan. De andere dagen doet ze een jurkje aan. En dat werkt wel. Meestal.
Nu heeft ze al wat voorkeur, mijn 9-jarige. Zwierkleedjes, daar is ze te groot voor geworden. Liefst zo aanpassend, dat ze amper nog kan ademen. Maar daar doet mama uiteraard niet aan mee. Ze speelt nog heel graag, en we fietsen af en toe. En op de speelplaats loopt ze graag met de vriendinnetjes. Dus moet ze wat kunnen bewegen in haar jurkjes.
De gulden middenweg tussen strak en zwier vond ik met dit jurkje. En later maakte ik deze. Zalig comfortabel, en klaar in een wip. En, heel belangrijk, helemaal goedgekeurd door Lieke zelf.
Dus maakte ik het opnieuw. Framboosroze de buitenstof, warm groen voor de voering.
Ik kocht een metertje van de stof, meestal is dat voldoende. Ik weet niet waar het misliep ( ik denk eigenlijk dat de stof stevig gekrompen is tijdens het wassen ) , maar ik moest stevig puzzelen om alle delen uit dat metertje te krijgen. De kraag wou ik eigenlijk helemaal in het rood, maar dat lukte niet meer. 
Ik knipte de "binnenkraag" net iets ruimer dan de buitenkraag, zodat het groen overal een beetje komt piepen. 
Ook de mouwen moest ik aanpassen. De onderkant wou ik in elk geval heel aanpassend, veel smaller dan de bovenste delen. Maar ook daarvoor geen rode stof meer. Ik waagde het erop. Heel vertwijfeld knipte ik het onderste deel van de mouwen ook uit het groen, en het bleek een goed plan. 
Ook het binnenkleed is net iets langer dan het buitenkleed, waardoor er een klein groen randje te zien is. Maar dat kreeg ik niet op foto vastgelegd. Lieke deftig op foto krijgen is een hele onderneming ... 
De achterkant lukt net iets beter ;-) 
Ondertussen heb ik nog een ander jurkje voor haar gemaakt, een echt feestexemplaartje ... Wordt vervolgd! 




2 opmerkingen:

  1. Heel mooi kleedje. Dit ga ik ook ,proberen, maken voor mijn kleindochtertje Janne die ook 9 is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat stoftekort heb je heel goed opgelost!!

    BeantwoordenVerwijderen